ПРОГРАМ ПРЕДШКОЛСКОГ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА ДЕЦЕ ОД ТРИ ГОДИНЕ ДО УКЉУЧИВАЊА У ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
За рад са децом васпитачи могу да одаберу један од два понуђена модела. Разлика међу моделима је у томе што се Модел А темељи на отвореном систему васпитања и акционом развијању програма зависно од интересовања деце, а Модел Б има карактеристике когнитивно-развојног програма и разрађене васпитно-образовне циљеве, задатке васпитача и типове активности, од којих васпитач бира оне који ће задовољити потребе и интересовања деце и бити у складу са њиховим могућностима.
Васпитно-образовни циљеви у оба модела су следећи:
стицање позитивне слике о себи;
развијање поверења у себе и у друге;
подстицање самосталности, индивидуалне одговорности и аутентичности израза и деловања;
развој интелектуалних капацитета у складу са развојним потребама, могућностима и интересовањима;
развој социјалних и моралних вредности у складу са хуманим и толерантним вредностима демократски уређеног друштва осетљивог на породичне, културолошке и верске различитости,
култивисање дечијих емоција и неговање односа ненасилне комуникације и толеранције;
развој моторних способности и спретности,
подстицање креативног изражавања детета,
припрема деце за наступајуће транзиционалне и комплексније периоде живота (припрема за полазак у школу, на рекреативни боравак…);
развијање свести о значају заштите и очувању природне и друштвене средине.
У Моделу А нарочито се наглашавају следећи циљеви:
да дете открива и упознаје самог себе;
да развија односе и стиче искуства и сазнања о другим људима;
да сазнаје свет око себе и развија начине деловања на њега;
У Моделу Б се истиче да је основни циљ – целовит развој укупних потенцијала детета и напредовање у сваком од његових аспеката, уз проширивање, односно квалитетно усавршавање оних домена које је већ усвојило. Тежи се формирању еманциповане личности, свесне себе и својих потенцијала, своје друштвене и природне средине, која је отворена, комуникативна, конструктивна и креативна, задовољна и оптимистична, која се руководи хуманим вредностима и тежњама, код које су уравнотежена физичка, интелектуална, емосионална и социјална својства, однеговане аутентичне потребе, развијене личне карактерне црте, као и индивидуалне склоности и способности.
Наша Установа пружа подједнаке услове за креирање рада и по једном и по другом моделу – обезбеђујући неопходна средства за рад, просторно-материјалне услове и едукацију која је васпитачима потребна. Васпитачи сами одлучују за који ће се модел рада определити. Нјихов избор не мора имати трајан карактер – они могу и да промене модел рада – у зависности од контекста. Своје евентуалне недоумице и дилеме могу да провере у размени са колегиницама, психологом и педагогом Установе.