С обзиром да припрема за школу није издвојен сегмент деловања на дете, већ да подразумева свеобухватнији приступ, а не само подучавање и припрему за читање и писање, ми се већ поласка детета у вртић систематично бавимо стварањем услова и подстицаја који ће омогућити да свако дете (у складу са својим потенцијалима) проширује своја искуства, развија своје способности и особине личности, изграђује сазнања о себи, другим људима и свету око себе – као основе за стицање нових облика учења, сазнавања и понашања. Специфичност модела А је што васпитно-образовни процес посматра у укупном контексту живљења деце и одраслих, за полазиште узима потребе и очекивања деце и вредности средине у којој дете живи. Целовит васпитно-образовни процес сагледава се као циклус коју чине: посматрање, планирање, акција и евалуација. Они су део истог процеса и међусобно су испреплетани. Васпитно-образовни рад је континуиран процес у коме су сви учесници (дете, васпитач, родитељ и окружење) подједнако важни и у коме је тежиште на ономе шта се и како дешава – односно на процесу, а не на продукту. Васпитач планира свој рад по четири аспекта развоја, руководећи се препорученим садржајима:
социо-емосионални развој (самосазнавање, опажање и разумевање других, схватање односа међу људима, прихватање себе као члана групе, разумевање социјалних појава и уочавање и решавање проблема у социјалном контексту)
сазнајни развој (знање и разумевање света, говор и комуникација, почетно математичко образовање)
физички развој (физички развој, развој опажања, јачање здравља и одржавање хигијене) и
изражајни и естетски развој (ликовни израз детета, музичко васпитање и драмски израз детета).
Модел Б нагласак ставља на систем активности и садржаје, као и посебне методичке поступке, којима треба да се постигну интелектуална, социјална, емоционална и мотивациона готовост за полазак у школу – уз развој сазнајних интересовања потребних за школски начин учења. Програм припреме деце за школу састоји се од седам области у које су сврстани васпитно-образовни садржаји и активности путем којих се остварују општа и посебна припрема за школу:
развој говора (неговање говорне културе, богаћење дечијег речника и неговање граматички правилног говора, вербално изражавање и комуникација, монолошки говор и причање, упознавање са дечијом књижевношћу и говорне игре);
припрема за почетно читање и писање;
развој математичких појмова (положаји у простору, кретање кроз простор, поређење и процењивање, области, линије и тачке, облици, скупови и временско сазнање);
упознавање природне и друштвене средине (живи свет, материјални свет, заштита животне средине, човек као друштвено биће, рад људи и саобраћајно васпитање);
физичко васпитање ( физички развој, развој опажања, јачање здравља и одржавање хигијене);
ликовно васпитање;
музичко васпитање.